Nieuws

In het kader van het project MedicijnBalans, dat gericht is op het geven van objectieve informatie over nieuwe geneesmiddelen, is een onderzoek uitgevoerd naar de ‘papieren’ marketing door farmaceutische bedrijven gericht op huisartsen. Hoe worden huisartsen beïnvloed? En wat zijn hun eigen ervaringen?

Hoe?

Het onderzoek had deels betrekking op het screenen van de materialen die gedurende een maand door 10 huisartsen zijn verzameld. Daarbij is gekeken naar de volgende categorieën:

  • informatie over ziektebeelden
  • informatie over nieuwe geneesmiddelen
  • informatie over bestaande geneesmiddelen
  • oproepen voor een symposium.

Daarnaast is er gesproken met vier huisartsen.
 

Opvallend

In totaal zijn 42 verschillende folders en flyers bekeken. 41% daarvan ging over nieuwe geneesmiddelen. Opvallende uitkomsten waren:

  • de huisartsen gooien het marketingmateriaal meteen weg zonder het te lezen
  • hoewel daar niet naar gevraagd was brachten de huisartsen ook (advertenties uit) tijdschriften in voor het onderzoek
  • in de marketingmaterialen is vooral sprake van psychologische beïnvloeding
  • het medicaliseren van condities zoals bijvoorbeeld obesitas; medicijnen worden aanbevolen bij de aanpak daarvan zonder dat alternatieven zoals een gezonder eetpatroon of meer bewegen in beeld komt.

Contact

Laatst gewijzigd op 8 april 2021

Deze site maakt gebruik van cookies

Wij gebruiken cookies om informatie over het gebruik van onze website te verzamelen om de inhoud te verbeteren. Door hieronder op “accepteren“ te klikken stem je in met het plaatsen en gebruik van al onze cookies. Voor meer informatie verwijzen wij je naar ons cookiebeleid.